Bogata jugoslovenska kinematografija se, čini se, raspadom
Jugoslavije još više obogatila. Promenila je, doduše, naziv i postala ex-yu
filmografija, ali se povećao broj snimljenih filmova i spektar tema kojima se
autori u njima bave.
Na 14. Filmskom Frontu, gledamo domaće i strane filmove među kojima
su ostvarenja i naših zapadnih komšija. Iako su žanrovski, konceptualno,
tematski i estetski filmovi i iz jedne iste države veoma raznoliki, pokušala
sam da ih, apofenijski, grupišem, sa ciljem da uporedim šta je to slično, a šta
različito u scenarističkim i rediteljskim delima iz, do nedavno, iste države.
Hrvatska se na Frontu predstavlja, između ostalog, Nedjeljom, Cvijećem, Igrom malog tigra,
Piknikom. Pokrivaju različite teme,
vremenske periode i za protagoniste uzimaju likove drugačije starosne dobi. Nedjelja je priča smeštena u vreme smrti
Tita i govori o nedelji dečaka razvedenih roditelja, Cvijeće, pak, savremen film o poseti dve različite porodice
bolesnim očevima/supruzima, Piknik
pripoveda o poseti dečaka ocu u zatvoru, a Igra
malog tigra prati pokušaj dvoje sredovečnih ljudi da ostvare emotivnu vezu.
Međutim, svi ovi filmovi u prvom ili drugom planu jasno kazuju kako se život
nastavlja i teče bez obzira na okolnosti. Tito će umreti, dečak će se uplašiti
kako seljaci štroje bika, mi ćemo i dalje živeti. Otac će umreti u bolnici, ali
deci će ostati apartman sa kojim treba videti šta dalje. Opsesivno pedantni
muškarac će skuvati večeru ženi u cilju da je zadivi, ali će nastaviti da posmprema
i prska osveživač vazduha kad ona odbije
odlazak na piće. Vozač dečaka koji ide da poseti oca u zatvor će otići na
piknik kad završi smenu i u slast pojesti krmenadlu i zaliti pivom. I svi ćemo
nastaviti da živimo, svesni onoga što se dešava oko nas, ali ne i dovoljno
spremni da nam to promeni tok življenja.
Filmovi nastali u Srbiji: Grad,
Divčibare, Izgleda kao da smo sami, Paradigma,
takođe obrađuju raličite ideje, na realističan i na apsurdan način. Ljubav
između momka i devojke iz Novog Sada u poseti Beogradu, roditeljstvo i odnos sa
prošlošću, prijateljstvo i homoseksualnu ljubav, roditeljsku zabrinutost oko
sinovljevog sastava. Zajedničko im nije samo to što se bave ljubavlju u ma
kojem obliku, već i to što pokušavaju da isprave grešku iz prošlosti. Da se bave
njome, preispituju, okaju je, ili nateraju gledaoca da razmišlja da li je
greška uopšte i počinjena. Grad će nas ostaviti, u prvi mah,
zbunjenim da li je nepoznati mladić počinio napad na devojku. Divčibare će direktno vratiti junaka u prošla
zbivanja, Izgleda da smo sami će
pokazati publici ispravljanje greške, a Paradigma
će se baviti preispitivanjem i u apsurdnom
maniru zapitati šta je i čiji uopšte propust. Život se nastavlja uz veliko
„ali“ koje sadrži sva kajanja, negiranja, pa i snagu da se prizna i ispravi
načinjeno.
Dok su Hrvati u filmovima praktični do mere (kako bi to jedna mlada
spisateljica rekla) slomio sam ruku, ali
to je sjajno jer svakako sam hteo da poljubim svoj lakat, mi smo osetljivi
i ruku bismo odmah previjali i razmišljali kako smo je to pobogu slomili.
Нема коментара:
Постави коментар